Skap en infrastruktur for samarbeid

En utfordring i dagens system for samskaping, samarbeid og medvirkning er at det mangler en systematikk i arbeidet. Når kommunen involverer innbyggerne, legger innsatsen seg ofte utenpå de etablerte styringsrutinene og vi står i fare for å overstrekke systemet. Samtidig jobber kommunen ofte i siloer, og samarbeid på tvers er en utfordring.

En viktig del av arbeidet for å utvikle sosialt bærekraftige lokalsamfunn er at kommunen setter et langsiktig mål om å skape en infrastruktur for samarbeid.

En infrastruktur for samarbeid er ikke kun relevant for kommunens mål om å fremme sosial bærekraft. Også andre sektorovergripende og komplekse spørsmål som klimaomstilling har behov for at kommunen arbeider mer helhetlig enn i dag. Samarbeid med og innsats fra innbyggerne er sentralt for å lykkes med den grønne omstillingen.

Skal vi lykkes med å utvikle sosialt bærekraftige lokalsamfunn må vi altså endre måten vi jobber på. Her kommer de fysiske faktorene som er viktig for sosial bærekraft inn: Det bør etableres arenaer for dialog og kunnskaps- og ressursdeling både innad i lokalsamfunnet, innad i kommuneorganisasjonen og mellom lokalsamfunnet og kommunen.

Det er ikke alltid så lett for innbyggere å vite hvordan de kan engasjere seg

«Hva betyr det å skape en infrastruktur for samarbeid? Tenk helhetlig og styrk kommunens rolle som samfunnsutvikler. Vi trenger ikke nødvendigvis å gjøres noen store, radikale endringer, men tilnærmingen til jobben må rett og slett bli annerledes. Vis at kommunen står sammen og har et system som kanaliserer innbyggernes behov dit de hører hjemme. Og oppfordre innbyggerne til å inngå i samarbeid. Vi må bruke de ressursene som faktisk er ute i lokalsamfunnene.»
— Stine Sagen, bærekraftsrådgiver i Kristiansand kommune.